Voordat je daadwerkelijk bezoekers uit Google kunt halen zul je eerst moeten uitzoeken welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken en hoe vaak er op deze zoekwoorden gezocht wordt.

  • Als je niet de juiste zoekwoorden target, ontvang je irrelevant traffic en wordt het lastig om sales/leads te krijgen.
  • Als je niet de juiste zoekwoorden target, dan weet je ook niet op welke zoekwoorden je advertenties moet gaan inzetten.
  • … al met al verdoe je je tijd en geld als je geen goed zoekwoord onderzoek hebt uitgevoerd.

Zoals je bij de bovenstaande opsomming hebt gezien gebruik je een zoekwoord onderzoek niet alleen voor SEO-doeleinden maar zet je het ook in voor bijvoorbeeld Adwords of andere PPC programma’s waarmee je target op zoekwoorden.

Een zoekwoord onderzoek is de backbone van alle marketingactiviteiten en op basis van deze data maak je weloverwogen beslissingen.

Ik krijg nog zoveel tekst opdrachten binnen zonder dat de klant goed weet welke zoekwoorden ze af willen vangen. Ik krijg redenen te horen als:

  • Ze begrijpen het gewoonweg niet (fair enough);
  • Ze zijn gefocust op een handjevol zoekwoorden die niet hun complete zoekmarkt afvangen (zonde, je loopt verkeer mis!);
  • Ze hebben de middelen/tools niet;
  • Ze vinden het gewoonweg te moeilijk om zelfstandig uit te voeren.

Maar het is helemaal niet zo moeilijk!

In de volgende video is te zien hoe je binnen 60 seconden een mini zoekwoord onderzoek kunt uitvoeren.

Nu heeft niet iedereen de betaalde tools in handen om zo snel een zoekwoord onderzoek uit te voeren. Onderaan deze blogpost vind je een verwijzing naar 10 gratis tools waarmee je een zoekwoord onderzoek kunt uitvoeren (In progress). Maar wacht… ik wil je eerst uitleggen hoe je op zoek gaat naar zoekwoorden die converteren, die geld opleveren, die je business laten groeien, die zorgen voor brood op de plank 🙂 (want daar gaat het om).

Zoekintentie bepalen

De meest gemaakte fout bij het uitvoeren van een zoekwoord onderzoek is door teveel te focussen op het zoekwoord zelf, zonder rekening te houden met de zoekintentie.

Dat klinkt wat lastig he? Lees deze zin nog eens…

Maar wat betekent “zoekintentie”…

Zoekintentie is het doel wat de bezoeker heeft bij het invoeren van het zoekwoord

Elke zoekwoord heeft een bepaalde zoekintentie. Oftewel, er zit een doel achter het ingevulde zoekwoord.

We kunnen dan ook wel zeggen dat:

  • Slechte SEO specialisten focussen op zoekwoorden met veel zoekvolume.
  • Goede SEO specialisten zoeken uit welke zoekwoorden interessant zijn op basis van de juiste zoekintentie ongeacht het aantal zoekopdrachten per maand.

Laat mij dit uitleggen aan de hand van het volgende voorbeeld.

Terwijl ik dit artikel schrijf is het bijna tijd om avond te eten en ik heb geen zin om te koken dus wil ik een pizza bestellen.

Ik vul de zoekopdracht “pizza” in bij Google.nl. Ik krijg de volgende resultaten te zien (op basis van mijn locatie).

Zoekopdracht Pizza Google.nl

Als we nu de zoekopdracht “pizza maken” uitvoeren in Google.nl krijgen we de volgende resultaten te zien)

Zoekopdracht Pizza Maken in Google.nl

Door het toevoegen van een enkel woord verandert de volledige zoekintentie. Waar het zoekwoord “pizza” echt gericht is op het bestellen van een pizza bij een restaurant bij jou in de buurt is de zoekopdracht “pizza maken” gericht op het daadwerkelijk zelf maken van een pizza.

Een receptenwebsite die uitlegt hoe je een pizza maakt zal niet de focus moeten hebben op het zoekwoord “pizza” omdat zij geen pizza’s verkopen. Daarentegen zal een pizzeria geen interesse moeten hebben om te ranken op het zoekwoord “pizza maken” omdat zij niks hebben aan bezoekers die pizza’s zelf willen maken.

Ga dus op zoek naar zoekwoorden die de juiste zoekintentie afvangen, ongeacht het aantal zoekopdrachten per maand!

Shorttail, midtail en longtail in combinatie met zoekintentie

We hebben gezien dat het toevoegen van een woord aan de zoekopdracht een hele andere zoekintentie kan afvangen. Hoe specifieker een zoekopdracht is, hoe specifieker de zoekintentie is.

Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht “schoenen”. Dit zoekwoord kan wel heel veel zoekopdrachten per maand hebben, maar het is lastig om de zoekintentie te achterhalen. Want is deze persoon op zoek naar:

  • Hardloopschoenen
  • Nette schoenen
  • Rode schoenen
  • Schoenen met een hak
  • Vrouwen schoenen
  • Mannen schoenen
  • etc

Het wordt al wat specifieker als we kijken naar de zoekopdracht “mannen schoenen” is. Het wordt nog specifieker als de zoekopdracht “Nike hardloop schoenen heren” is.

Waar je bij “schoenen” nog helemaal niet weet wat de zoekintentie is, kan je die wel achterhalen bij de zoekopdracht “Nike hardloop schoenen heren”.

Als jij een groot assortiment heren hardloopschoenen van het merk Nike hebt, dan is dit een super relevant zoekwoord waar je veel conversies uit kunt halen.

Als we het zoekvolume bij deze verschillende zoekopdrachten erbij zoeken, dan zie je daar (negatief) exponentieel verband ontstaan.

Waarbij de headtail zoekwoorden (1 woord) veel zoekopdrachten bevat waarbij de zoekintentie “niet bekend” is.

Bij midtail zoekwoorden (2 of 3 woorden) is de zoekintentie “vaag” en heeft een gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand.

Bij de long tail zoekwoorden (4 of meer woorden) is de zoekintentie bekend maar er is maar een specifieke markt naar op zoek waardoor het aantal zoekopdrachten aan de lage kant is.
Is het erg dat je nu zoekopdrachten afvangt die weinig zoekopdrachten per maand hebben? Nee! De mensen die deze zoekopdrachten uitvoeren zijn super specifiek en je kunt ze dan ook op goede manier helpen waardoor de kans op een conversie hoger is.

Zoekopdracht Zoekvolume / maand Zoekintentie Type zoekwoord
Schoenen 66.000 Niet bekend Shorttail
Heren schoenen 9.900 Vaag Midtail
Nike hardloop schoenen heren 10 Bekend Longtail

In de meeste gevallen geldt dat “shorttail” zoekwoorden vaak een hoge concurrentie in Google.nl kennen waardoor het moeilijker wordt om een top-3 positie te kunnen pakken

Longtail SEO zoekwoorden bepalen

 

Conclusie

Het doel van een zoekwoord onderzoek is een compleet beeld te krijgen van jouw zoekmarkt en op zoek te gaan naar de zoekwoorden waarbij de zoekintentie bekend is en het zoekvolume hoog is. Een zoekwoord onderzoek is dan ook de backbone van alle (online) marketing activiteiten. Je hebt inzichtelijk hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt en terwijl je het zoekwoord onderzoek uitvoert kom je meer te weten over de markt waar jij je in bevindt. Je gaat daarnaast nadenken over de zoekintentie bij de gevonden zoekwoorden. Daardoor heb je de mogelijkheid om zoekwoorden te kiezen met een aankoop intentie.

Download het zoekwoord onderzoek template
... en ga ZELF aan de slag met het uitvoeren van JOUW zoekwoord onderzoek
Wij houden ook niet van SPAM. Je e-mailadres is veilig bij ons!

Dit zijn de redenen waarom JIJ een zoekwoorden onderzoek moet doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *