Zoekwoorden bepalen is een belangrijke stap bij het schrijven van SEO geoptimaliseerde content. In dit artikel wordt stap voor stap uitgelegd hoe je de juiste zoekwoorden kiest en daarnaast staan er 5 super handige tips die je direct kunt toepassen waardoor jouw website BETER gaat scoren.

DE tool die je moet gebruiken
Er is eigenlijk maar 1 tool die je moet gebruiken bij het bepalen van je zoekwoorden, namelijk:

Google keyword tool

Zoekwoorden bepalen wordt erg gemakkelijk doormiddel van deze tool. Het is namelijk mogelijk om in deze tool aan te geven op welk relevante zoekterm je gevonden wilt worden.

Naast het ingegeven keyword zie je verschillende kolommen met verschillende gegevens. De enige gegevens die relevant zijn voor het bepalen van de zoekwoorden is de kolom met het aantal zoekopdrachten per maand. De overige twee kolommen zijn niet van belang en kan je vergeten.

Zoekwoorden bepalen

Zoals je ziet worden er verschillende keywords weergeven. Maak een lijst van relevante zoekwoorden. Doe dit bijvoorbeeld in Excel of een ander verwerkingsprogramma.

Ik gebruik zelf Microsoft Excel. Achter elk keyword heb ik drie kolommen gemaakt. Deze kolommen ga ik gebruiken om de concurrentie op deze zoekwoorden te bepalen. Hierbij kijk ik naar drie verschillende variabelen, namelijk:

  1. Aantal zoekopdrachten op het aangegeven keyword
  2. Aantal zoekopdrachten met het keyword in de titel
  3. De page authority en aantal verwijzende domeinen

Bij puntje 2 en puntje 3 zie je waarschijnlijk woorden staan die je niet direct begrijpt. Ik ga zo voor je uitleggen.

Stap 1: zoekwoorden bepalen ziet er zo uit

Hierbij kijk ik specifiek naar  1 keywoord namelijk: zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden bepalen

Hoe meer resultaten, hoe moeilijk het wordt. Ik raad aan om keywords die boven de 10.000.000 zoekopdrachten hebben, links te laten liggen. Hoogstwaarschijnlijk zullen bij deze keywords de concurrentie hoog zijn en wordt het moeilijk om op dit keyword hoog te scoren.

In dit voorbeeld zie je dat het aantal zoekopdrachten erg weinig is en dat het wellicht de moeite waard is om hier makkelijk hoog in Google mee te komen. Op naar stap 2!

Stap 2 Gebruik de allintitle tag

Zoekwoorden bepalen

De allintitle geeft aan hoeveel websites de zoekterm in hun titel meenemen. Google vindt deze ranking factor vandaag de dag nog steeds belangrijk. Wanneer jij het zoekwoord daadwerkelijk toevoegt aan de titel van de webpagina dan zal Google jouw over het algemeen hoger laten ranken dan websites die dat niet hebben gedaan.

In dit specifieke geval is dit een keyword waar relatief weinig websites zich op richten. Ik denk aan de hand van deze twee methodes relatief makkelijk in de top 10 van Google te kunnen scoren. Het zoekwoord is relevant voor mij en daarnaast zoeken ongeveer 110 mensen op dit keyword.

Aan de hand van deze gegevens zou ik sowieso een blogartikel voor dit keyword schrijven. Ondanks dat wil ik toch laten zien wat stap 3 voor mij persoonlijk zou zijn:

Stap 3 bekijk de backlinks van je concurrenten

In deze stap check ik hoeveel links naar dit specifieke artikel verwijzen. Hoe meer verwijzende websites, hoe moeilijker het wordt om hier daadwerkelijk op te scoren. Daarnaast kijk ik ook even naar de DA en PA van de website. Is die boven de 25 dan zal het wat meer moeite kosten om boven deze websites te scoren. Hieronder de top 4.

Zoekwoorden bepalen

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
... ontvang elke twee weken de nieuwste blogs in je mailbox
Wij houden ook niet van SPAM. Je e-mailadres is veilig bij ons!

Zoekwoorden bepalen: binnen 5 minuten gefixt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *