Wanneer je een webshop hebt, wil je zo snel mogelijk producten verkopen via het internet. Je hebt een prachtige webshop, je bent blij met de producten die er in te koop staan. Op dat moment is het wachten totdat de eerste bezoekers op de webshop terecht komen. Vindbaar zijn in de zoekmachine Google.nl is daarin belangrijk. Je hebt wel is gehoord van SEO-teksten en het verwerken van zoekwoorden op een pagina. Maar waar moet je nou echt op letten bij het schrijven van SEO-content voor webshops? In dit artikel geef ik verschillende richtlijnen mee:

Wat wil je potentiële klant zien?

Om het verschil van deze type pagina’s uit te leggen ga ik uit van het volgende voorbeeld. Jonas van 27 jaar is op zoek naar een korte broek om op vakantie te dragen. Jonas wilt een lijst van producten zijn en wilt op basis van verschillende eigenschappen zijn uiteindelijke keuze maken. Denk hierbij aan: prijs, kleur en bijvoorbeeld merk. In dit geval zullen webshops een lijst aan producten moeten laten zien om in de behoefte van Jonas te voorzien. Een lijst aan producten noemt men ook wel een product overzichts pagina (of ook wel Product Lijst pagina). Hieronder is zo’n product overzichtspagina te zien:

Product overzichtspagina Wehkamp

Het zou de conversie niet ten goede komen als Jonas direct op een product detail pagina terecht komt. Zie voorbeeld hieronder. Want wie zegt dat Jonas op zoek is naar een:

  • Zwarte korte broek?
  • Van het merk American Today?
  • De prijs van 31,99 euro. Wellicht vindt hij dat wel te duur?
  • Etc

Product Detail Pagina Wehkamp

Ik zou nog meer verschillende redenen op kunnen noemen. Maar mijn punt is denk ik wel duidelijk. Een product detail pagina tonen voor iemand die een aankoopbehoefte heeft maar nog wel oriënterend is, is een conversiekiller. Daarom zou voor het zoekwoord “heren korte broek” een product overzichtspagina geoptimaliseerd moeten worden (1ste screenshot).

Bepaal de zoekintentie achter een zoekwoord

Maar hoe bepaal je nou de zoekintentie achter een zoekwoord? Aan welke type pagina geeft Google.nl de voorkeur als er gezocht wordt op “heren korte broek”? In principe is het antwoord heel erg simpel. Kijk naar de top 10 zoekresultaten die er wordt getoond in Google.nl. Als blijkt dat een product overzichtspagina wordt getoond voor “heren korte broek” – zorg er dan ook voor dat jou product overzichtspagina is geoptimaliseerd op deze zoekterm.

Schrijf een relevante geoptimaliseerde SEO tekst om hoger te ranken in de zoekresultaten

Zorg dat je erachter komt welke zoektermen jou potentiële doelgroep gebruikt. Dit doe je door een zoekwoord onderzoek uit te voeren. Hiermee breng je inzichtelijk hoe vaak een zoekterm wordt gebruikt in de zoekmachine. Om een voorbeeld te geven:

  • Korte broek heren wordt maandelijks 2500x per maand op gezocht in Google.nl
  • Heren korte broek wordt maandelijks 500x per maand op gezocht in Google.nl
  • Heren shorts (zelfde zoekintentie) wordt maandelijks 1400x per maand op gezocht in Google.nl

Zorg er dan ook voor dat je de relevante zoektermen zijn verwerkt zijn op je product overzichtspagina zodat Google begrijpt waar de pagina over gaat. Tip: verwerk deze zoekwoorden in je Meta Title en je Headings tags om beter te ranken op deze zoektermen.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van SEO geoptimaliseerde content? Omdat je er bijvoorbeeld geen tijd voor hebt of te weinig kennis van hebt? Laat het mij dan weten! Ik help je graag verder… samen bouwen aan jouw business :-).

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
... ontvang elke twee weken de nieuwste blogs in je mailbox
Wij houden ook niet van SPAM. Je e-mailadres is veilig bij ons!

Webshop teksten: waar moet je op letten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *