Leads genereren (vrij vertaald: “lead generation”) met je website is voor de meeste ondernemers een doel op zich. De meeste webmasters plaatsen een simpel “bel mij terug” of contact formulier op de website om zo leads aan te trekken. Echter zal het plaatsen van deze formulieren niet voldoende opleveren. Om (meer) leads uit deze formulieren te krijgen moet men optimaliseren. In dit artikel wordt meer informatie gegeven over leadgeneratie. Daarnaast geef ik vijf super handige tips die u direct kunt toepassen om je website tot een geldmachine om te toveren.

Leadgeneratie
5 tips om leads te genereren

Wat zijn leads

Een lead wordt, vaak onterecht, uitgelegd als een conversie. Een lead is echter iets totaal anders. Een lead is het Engelse woord voor “spoor”. Een spoor waarvan jij graag ziet dat de klant dit opvolgt. Het opvolgen van dit spoor kan bijvoorbeeld in de vorm van het invullen van een contact formulier of het achterlaten van zijn telefoonnummer. Daarnaast zie je steeds vaker dat webmasters vragen om een e-mail adres achter te laten. Hiervan is het doel om in contact te blijven met de potentiële klant om een relatie op te bouwen (het opbouwen van een relatie met een potentiële klant is een verhaal apart. Hier ga ik in dit artikel niet verder op in). Echter wil het dus niet zeggen dat elke lead daadwerkelijk geld gaat opleveren. Wanneer het WEL geld oplevert dan noemt men dat een conversie.

Nu het duidelijk is wat het daadwerkelijke verschil is tussen een lead en een conversie ga ik een stap verder. Ik ga het hebben over het verschil tussen prospects en leads..

Prospects of leads: wat is het verschil?

Uit de praktijk blijkt dat men meerdere leads nodig heeft om daadwerkelijk conversie te behalen. Om een klant over te halen om het product of dienst af te nemen wordt geprobeerd om de klant te overtuigen van de meerwaarde ervan. In dit proces noemt men het overtuigen in dit proces: prospects. Natuurlijk zal de klant hopelijk tot een conversie (aankoop) overgaan.

Waarom je geen leads moet kopen

Je wilt als bedrijf natuurlijk altijd nieuwe klanten verwelkomen. Een manier om deze nieuwe klanten te verwelkomen is het inkopen van leads. Het kopen van leads levert over het algemeen minder op dan dat het kost. Natuurlijk geldt dit niet voor alle leads. Heb je wat geld over? Dan zou je best wel wat leads kunnen inkopen om te controleren of het daadwerkelijk geld oplevert dan geld kost. Mijn ervaring is dat het inkopen van leads niet rendabel is vanwege de volgende redenen:

  • Summiere informatie over de contactpersoon
  • Verouderde data: wellicht is de persoon al gecontacteerd en heeft het al een deal gekregen
  • Hoe is de lead gegenereerd? Via automatische inschrijving of heeft hij/zij echt interesse in het product/dienst.

De bovenstaande opsomming zijn enkele voorbeelden waarom leads in de meeste gevallen niet rendabel zijn. Werk daarom zelf altijd aan je eigen leads zodat je de controle in eigen handen hebt. Om direct meer leads te generen via je eigen website kan je de volgende tips meenemen.

 

5 tips om meer leads te genereren met je website

Om kwalitatief volle leads te krijgen is het belangrijk om de volgende tips door te voeren op je website.

  1. Ken je doelgroep

Het is erg belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Probeer een specifieke groep aan te spreken en richt je daar volledig op. Wanneer je iedereen wilt benaderen blijf je te algemeen en zorg je juist ervoor dat potentiële klanten afhaken. Lees je in over de doelgroep en ga na waar de interesses liggen.

  1. Spreek je klant aan

Spreek je klant aan en vermijd algemene zinnen. Wanneer een klant zich aangesproken voelt zal hij/zij eerder contact met je opnemen. Daarnaast zal een jongere doelgroep zich meer identificeren met “jij” dan met “u”. Let daar op!

  1. Zorg dat jouw website er prachtig uitziet

Niks is zo “conversie killend” als een slecht grafisch vormgegeven website. Zorg daarnaast dat je website snel en functioneel is. Vermijd overbodige menu items en zorg ervoor dat je bezoeker weet hoe hij moet navigeren.

  1. Zorg voor “verse” content op je website

Wat lees jij liever? Een website met boordevol nieuwe informatie of een website waar het laatste artikel dateert uit 2013. Ik denk dat dit wel voor zich spreekt…

  1. Meten is weten

Het is een cliché maar zoveel webmasters weten niet waar hun bezoekers vandaan komen. Weet jij dat wel? Weet jij dan ook waar jouw bezoeker precies uitstappen op je website? Dit soort informatie kan je halen uit Google Analytics. Volledig gratis en makkelijk te implementeren. Verdiep je in deze zeer nuttige tool en zorg ervoor dat jij alles weet over je website.

Tip: kijk op Youtube.com voor handige Google Analytics handleidingen.

Leadgeneratie begint bij het op orde hebben van je website. Wanneer dat daadwerkelijk aan de orde is kan je verder kijken. Neem de 5 bovenstaande tips door en voer ze ook daadwerkelijk uit.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
... ontvang elke twee weken de nieuwste blogs in je mailbox
Wij houden ook niet van SPAM. Je e-mailadres is veilig bij ons!

Leadgeneratie: maak van jouw website een geldmachine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *