De Meta Tags zijn vandaag de dag nog steeds hele belangrijke HTML tags waar o.a. Google veel waarde aan toekent. Het is daarom belangrijk om deze tags zo goed mogelijk te optimaliseren voor de zoekmachine maar ook zeker voor de bezoeker. In dit artikel leg ik uit wat Meta Tags zijn, welke Meta Tags belangrijk zijn, geef ik voorbeelden hoe je de META tags zo aantrekkelijk mogelijk maakt en waar de zoekmachine onder andere naar kijkt.

1. Wat zijn META-tags?
2. Hoe optimaliseer je de Meta Title tag?

Wat zijn META tags?

META Tags zijn stukjes HTML code die ervoor zorgen dat een zoekmachine een webpagina begrijpt. In deze META tags is het mogelijk om zoekwoorden, omschrijvingen en/of waardevolle informatie mee te geven. De belangrijkste META Tags zijn de META Title tag en de META description tag.

Hieronder is een voorbeeld van een geoptimaliseerde META Title tag en META description tag te zien:

Geoptimaliseerde META tags

Hoe optimaliseer je de Meta Title tag?

De Meta Title tag is de titel van de webpagina. De zoekmachine hecht veel waarde aan deze tag en daarom is het belangrijk om te optimaliseren voor de zoekmachine. Het is daarom belangrijk om je belangrijkste zoekterm in de Meta Title tag te verwerken. Naast het benoemen van een zoekterm is het ook goed om een USP te plaatsen in de Meta Title tag. Zalando heeft er voor gekozen om “gratis verzending” in de Meta Title tag op te nemen.

Meta Title Tag Zalando

De Meta Title tag in Google is 512 pixels groot. Google gebruikt het lettertype Arial en dat betekent dat een “l” of een “i” veel minder ruimte in beslag neemt dan een “W” of “M”. Ik wil het advies geven om 55 karakters voor je Meta Title tag te gebruiken. Benut ook de gehele ruimte zodat je nog prominenter in beeld komt. Zorg er daarnaast ook voor dat je niet over het maximaal aantal tekens heen gaat want dan wordt de Meta Title Tag afgekapt.

Bonus tip: Hoe achterhaal je potentiële zoekwoorden?

Voor het achterhalen van potentiële zoektermen is het goed om een zoekwoord onderzoek uit te voeren. Uit het zoekwoord onderzoek komt naar voren hoe vaak er op specifieke zoektermen gezocht wordt en hoe groot de concurrentie op een zoekterm is. Uit het zoekwoord onderzoek dat ik heb uitgevoerd voor Studentententeksten.nl kwam naar voren dat op de zoekterm “Tekstschrijver gezocht” nog voldoende kansen liggen. Zie hieronder de volledige Meta Title tag voor Studententeksten.nl:

Meta Title Tag optimaliseren

 

 

Hoe optimaliseer je de Meta Description?

De Meta Description, ook wel Meta omschrijving genoemd, is een korte uitleg over je webpagina. In deze omschrijving is het mogelijk om zoveel mogelijk informatie over het onderwerp van de pagina te geven. Je krijgt met deze omschrijving de kans om de klant te overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Het is  daarom belangrijk om de belangrijkste zoekterm te verwerken in de Meta Description. Daarnaast wil ik adviseren om ook de USP’s te benoemen in de Meta Description. Google laat ongeveer 160 karakters zien. Ook hier geldt: probeer alle teksten te gebruiken maar ga niet over het maximaal aantal karakters heen.

Een voorbeeld van een goed geoptimaliseerde Meta Description is hieronder weergeven:

Meta descriptions suitable

Meta Keywords: moet ik deze anno 2016 nog invullen?

Google heeft heel duidelijk aangegeven dat het invullen van de Meta Keywords geen invloed heeft op de rankings in de zoekresultaten. Hieronder legt Matt Cuts uit wat de exacte reden is…

Q: Geen tijd om de gehele video te kijken?
A: Het komt er op neer dat Meta Keywords door webmasters werden misbruikt en dat dat de reden is dat er door Google de Meta Keywords niet meer gebruikt worden als ranking factor

 

Checklist Meta Tags optimaliseren

  1. Meta Title
    • Gebruik de maximale ruimte om prominenter in beeld te komen;
    • Gebruik niet te veel karakters zodat de meta Title wordt afgekapt;
    • Verwerk een USP in de Title tag;
    • Verwerk het belangrijkste keyword in de Title tag – liefst aan het begin;
    • Verleid de bezoeker om op het organische zoekresultaat te klikken.
  2. Meta Description
    • Gebruik de maximale ruimte om prominenter in beeld te komen (+-160 karakters);
    • Gebruik niet te veel karakters zodat de meta description wordt afgekapt;
    • Verwerk  USP’s in de Meta Description;
    • Verwerk het belangrijkste keyword in de Description tag – liefst aan het begin;
    • Verleid de bezoeker om op het organische zoekresultaat te klikken.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
... ontvang elke twee weken de nieuwste blogs in je mailbox
Wij houden ook niet van SPAM. Je e-mailadres is veilig bij ons!
Hoe optimaliseer je de META tags?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *