Blogteksten; we zien ze overal verschijnen. Dat is ook niet heel vreemd, want het regelmatig plaatsen van een blog levert je veel extra bezoekers op. Dit wil zeggen, wanneer je ervoor zorgt dat je blogs voldoen aan alle aandachtspuntjes. Wat moet je nu wel beschrijven in een blog, en wat juist niet?

Vermijd overbodige opvulling

Een blogtekst hoeft niet drie pagina’s lang te zijn. Het is aan te raden om een blogtekst te schrijven van minimaal 300 woorden, maar je hoeft echt niet naar de 1.000 woorden per blog. Schrijf wat relevant en interessant is en zoek niet naar verdere opvulling om de tekst groter te doen lijken. Mensen knappen hier eerder op af. We hebben immers helemaal geen tijd om veel te lezen. Houd het dus lekker kort, krachtig en vooral heel sterk aan informatie.

Maak voldoende alinea’s

Wat voor tekst vind jij prettiger om te lezen; een tekst van 500 aaneengeregen woorden of een tekst van vijf maal 100 woorden? Waarschijnlijk kies je voor het laatste. Bij een te lange lap tekst begin je direct al te zuchten en zie je er eerder tegenop om achter elkaar door te lezen. Meerdere alinea’s geven het idee dat de tekst ruimte laat om even te pauzeren van het lezen, bijvoorbeeld als de telefoon gaat. Daarnaast maakt het een tekst veel overzichtelijker als er meerdere witregels in verwerkt zitten.

Gebruik niet teveel jargon

In je blogteksten wil je natuurlijk duidelijk naar voren laten komen dat jij echt de juiste partner voor je lezers, ofwel je klanten, bent. Dat is natuurlijk je goed recht, maar probeer teveel vakjargon te vermijden. Met vakjargon kan je optimaal laten zien dat je verstand van zaken hebt, waardoor het erg aantrekkelijk is om er veel zogenaamde moeilijke woorden doorheen te schrijven, maar je (toekomstige) klanten zitten niet te wachten op deze woorden. Zij begrijpen deze vaak niet en raken dan al snel ongeïnteresseerd. Ook met gewoon leesbaar Nederlands kun je laten zien dat jij een goede keuze bent.

Houd rekening met zoekwoorden

Als je een onderwerp hebt bedacht voor je blog, ga dan eerst even speuren in hoeverre men op dit onderwerp zoekt in Google en welke woorden zij in hun zoektocht naar de juiste informatie gebruiken. Deze zoekwoorden, ook wel keywords, moet je goed gebruiken in je blogteksten. Zo wordt de tekst gemakkelijker gevonden door de zoekers, omdat de tekst hoger in de resultaten komt te staan. Echter, let er wel op dat je het gebruik van zoekwoorden niet overdrijft. Probeer het te houden tussen de 3 en 5 procent.

Plaats niet teveel reclame

Mensen lezen jouw blog om geïnformeerd te worden, om nieuws te lezen of om op het werk te kunnen vertellen over interessante feitjes. Ze lezen de blogteksten niet om iets aangesmeerd te krijgen. Reclame is dan ook vrij ongewenst in blogteksten. Probeer minimaal eens per twee weken iets interessants te posten.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
... ontvang elke twee weken de nieuwste blogs in je mailbox
Wij houden ook niet van SPAM. Je e-mailadres is veilig bij ons!

Blog schrijven: zo moet het NIET

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *