Vind jij het ook zo frustrerend dat je geen of te weinig relevante bezoekers op je website krijgt?

Ondanks al je inspanningen levert het gewoonweg te weinig op? Dan kan het goed zijn dat onderstaande drie problemen (plus oplossingen 🙂 ) jouw inzichten gaan geven die je gaan helpen om hoger te ranken binnen de organische zoekresultaten.

  • Je hebt niet in beeld welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt

Je kan nog zo je best hebben gedaan op het schrijven van content, maar hoe je het went of keert, als je niet op de juiste manier de zoekwoorden in de tekst en meta tags verwerkt dan zal Google moeite hebben met het bepalen van het zoekwoord waar je op wilt ranken.

Het is daarom belangrijk om onderzoek te doen naar de zoekmarkt en op die manier te bepalen welke zoekwoorden voor jou interessant zijn. Het achterhalen van het zoekvolume op specifieke zoekwoorden kan met behulp van de volgende tools:

  • Google Keyword Planner Tool (“gratis”)
  • Ahrefs (betaald)

Hieronder een screenshot uit Ahrefs waarin je het zoekvolume per zoekwoord ziet:

Zoekwoord onderzoek

In bovenstaande screenshot is te zien dat er 50 mensen maandelijks zoeken op het zoekwoord “SEO teksten laten schrijven”. Voor mij als tekstschrijver een interessant zoekwoord omdat dit een zoekwoord is met de juiste zoekintentie (ze willen SEO teksten bestellen).

Het zoekwoord “SEO teksten” of “SEO teksten schrijven” heeft meer zoekopdrachten per maand maar de zoekintentie is daarentegen wat minder interessant. Als je kijkt wat voor type pagina’s de zoekmachine Google.nl in de top 10 laat zien, zijn het voornamelijk beschrijvende blogs die uitleggen hoe je SEO teksten schrijft. Blijkbaar geeft Google de voorkeur aan “blog” pagina’s in plaats van een dienstenpagina. Voor mij als tekstschrijver  dus een stuk minder interessant om voor te optimaliseren 🙂 . Zie screenshot hieronder.

Soorten pagina's SEO

  • Je hebt zoekwoorden gekozen met te veel concurrentie

Zoekwoorden met een paar honderd, of zelfs paar duizend, zoekopdrachten per maand zijn op het eerste gezicht interessant om daar voor te ranken in de organische zoekresultaten.

In de meeste gevallen zit er op deze zoekwoorden veel concurrentie waardoor het lastig wordt om een goede positie binnen de zoekresultaten te kunnen bemachtigen.

Het doen van een zoekwoord onderzoek, het uitvoeren van een concurrentie analyse en het bepalen van de autoriteit van je eigen website is specialistisch werk.

Op deze manier krijg je inzicht in de markt en weet je precies waar je kansen liggen. Met dit inzicht zou je vervolgens een tekstschrijver kunnen inhuren om SEO teksten te laten schrijven.

  • Je website is niet vindbaar in de zoekresultaten

Je hebt een goed zoekwoord onderzoek uitgevoerd, je hebt goed in beeld hoe sterk je eigen website is (autoriteit) en je hebt ook nog geoptimaliseerde teksten geschreven waarmee je in principe goed zou moeten scoren in de zoekresultaten.

Alleen lukt het je niet om zichtbaar te worden in de zoekresultaten.

In de meeste gevallen heeft het te maken met de techniek van de website.

De GoogleBot zal namelijk je pagina’s moeten bezoeken (crawlen) om ze te kunnen rangschikken in de zoekresultaten.

Als de GoogleBot geblokkeerd wordt om de pagina’s te bezoeken kan hij ze dus ook niet rangschikken in de zoekresultaten. Laat een SEO-specialist een technische scan doen om het probleem te achterhalen en op te lossen.

—–

Hulp nodig bij het uitvoeren van een zoekwoord onderzoek? Let me know via het contactformulier!
Ik help je graag op weg 🙂

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!
... ontvang elke twee weken de nieuwste blogs in je mailbox
Wij houden ook niet van SPAM. Je e-mailadres is veilig bij ons!
De 3 redenen waarom jij GEEN bezoekers op je website ontvangt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *